Followers

Tuesday, August 5, 2014

Selalu Penat Buat Kerja Rumah, Amalkan Zikir Fatimah

Surirumah profesional. 2 kerja satu masa. Mana tak selalu penat?

Ramai ibu suka jadi suri rumah. Urus suami dan anak, urus rumahtangga sendiri lebih puas hati. Kerja macam senang tapi sangat banyak. Ibu yang pernah bekerja, pasti rasa stress di waktu peralihan. Mula-mula seronok, kemudian stress sebab tak cukup masa untuk diri sendiri. Kerja tak henti-henti, tak pernah habis. Selalu penat fizikal dan emosi.

Anakanda kesayangan Rasulullah juga seorang surirumah. Kepenatan dan keletihan beliau tak boleh dibandingkan. Menjadi seorang anak kepada rasul akhir zaman, isteri kepada Ali yang sibuk memperjuangkan Islam, sering berada di jalan dakwah dan tak melepaskan peluang menyumbang tenaga di medan perang, membesarkan anak-anak yang bakal jadi pewaris memimpin umat...bukan tanggungjawab mudah. 

Fatimah pernah mengadu kepada Rasulullah akan bebanannya melakukan kerja harian sendirian. Lalu diminta seorang pembantu untuk meringankan kerja-kerjanya. Namun, Rasulullah tidak memberikan pembantu untuk puteri kesayangannya, sebaliknya memberi satu tips berguna. Tips yang merawat dan menghiburkan hati.

Ingat Allah. Penat hilang. Hati lapang.

Zikir yang diamalkan Fatimah dengan senang hati, tak merungut lagi:

Tasbih: Subhanallah 33x

Tahmid: Alhamdulillah 33x

Takbir: Allahuakbar 33x

Zikir ini diamalkan Fatimah dengan sepenuh hati. Setiap kalimah dihayati betul-betul. Merasakan kesucian, kebesaran dan nikmat yang dikurniakan Allah hingga tak ada ruang untuk merasa lelah. 

Kita belum capai tahap ni. Namun ia boleh diamalkan dan dipupuk perlahan-lahan. Sambil-sambil mendidik hati.

Semoga urusan ibu-ibu dipermudahkan serta mendapat ganjaran besar di dunia dan akhirat.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...