Followers

Wednesday, December 5, 2012

Cara Turunkan Kolesterol Dengan Betul

Periksa tahap kesihatan dan paras kolestrol

Ramai orang tahu kolesterol itu tidak baik, menjadi penyebab tekanan darah tinggi, meningkatkan kemungkinan serangan jantung, serangan strok (lalu lumpuh?) dan bermacam akibat buruk yang lain. Tapi berapa ramai yang tahu kolesterol itu juga perlu? Yang diperlukan cuma kolesterol baik (HDL) dan yang perlu diawasi adalah kolesterol jahat (LDL).

Kebaikan Kolesterol/Kebaikan HDL (High Density Lipoprotien)

HDL atau kolesterol baik berguna untuk mengatasi masalah arteri tersumbat disebabkan saliran darah yang dibebani dengan pelbagai makanan berlemak dan berminyak.

HDL tidak efektif apabila paras LDL terlalu tinggi (arteri akan terus tersumbat). Lebih parah sekiranya badan tidak mempunyai Omega-3 yang mencukupi untuk melancarkan perjalanan darah. Apakah akibat terburuk sekiranya perjalanan darah terhenti dek kerana salirannya tersumbat? 

Keburukan Kolesterol/ Keburukan LDL (Low Density Lipoprotien)

LDL juga dikenali sebagai kolesterol jahat yang menyebabkan arteri tersumbat dan masalah jantung. LDL semata-mata tidaklah terlalu merunsingkan. LDL tinggi, HDL tinggi belum menimbulkan masalah. Tetapi, kerunsingan kita patut berada di tahap tinggi hanya apabila paras LDL tinggi, HDL pula rendah. Ketidakseimbangan ini yang menjadi punca masalah serangan jantung dalam senyap.

Kolesterol baik dan kolesterol jahat boleh dianalogikan seperti laluan di persimpangan (macam lagu la pulak). Di sebuah simpang empat yang sesak, jumlah kenderaan yang banyak bukan masalah. Masalah timbul apabila lampu isyarat rosak! Lebih parah, tiada polis trafik yang mengawal lalu lintas. Kenderaan diibaratkan sebagai LDL, lampu isyarat sebagai HDL dan polis trafik sebagai Omega-3.

flax seed and cholesterol, cholesterol lower food, flax seed cholesterol, food lowering cholesterol
Kekalkan kolesterol baik (HDL), nyahkan kolesterol jahat (LDL)


Golongan yang bermasalah dengan paras kolestrol

Ramai yang beranggapan, orang gemuk, orang tua sahaja menghadapi masalah kolesterol tinggi/darah tinggi dan segala jenis penyakit kronik. Namun, statistik pemeriksaan kesihatan menunjukkan, orang yang kurus, orang muda juga tidak terlepas dari masalah yang sama. Jarang-jarang sekali orang yang menjalani pemeriksaan kesihatan melalui ujian darah lulus kesemua ujian. Ramai yang tersangkut, terutama di bahagian kolesterol. (Ini mengikut pengalaman sendiri menjalani ujian percuma anjuran syarikat).

Setelah menjalani ujian darah, seorang penasihat akan menerangkan keputusan yang diperoleh beserta nasihat-nasihat yang perlu untuk mengatasi kekurangan/masalah kesihatan berkaitan.

Anda tentu tak mahu jadi macam lelaki ini. Masih muda, tapi dah dua kali terbaring sebab tekanan darah terlalu tinggi. Dulu, dia juga gemuk dan paras kolesterolnya tinggi.

 

Nasihat pakar untuk menurunkan kolesterol

1. Bersenam
2. Banyakkan makan makanan berserat tinggi/buah-buahan/sayur-sayuran
3. mengamalkan supplemen yang sesuai

Supplemen untuk menurunkan kolesterol jahat dan mengekalkan kolesterol baik

Omega-3/minyak ikan

Pengambilan minyak ikan (Omega-3) mampu menurunkan paras triglyceride apabila ia mencecah paras tertinggi yakni melebihi paras normal. Ia akan menurunkan paras kedua-dua LDL dan HDL.

Garlic

Pengambilan Garlic bersama Omega-3 akan menurunkan paras triglyceride DAN menurunkan paras LDL. 

GLA Complex

Sesetengah pengkaji percaya pengambilan GLA (Omega-6) juga mampu menurunkan paras LDL sekiranya diambil dalam dos 3 g sehari.

OMEGA GUARD DAN GARLIC UNTUK TURUNKAN KOLESTROL


Omega Guard Shaklee dan Garlic untuk menurunkan kolestrol, merendahkan risiko serangan jantung, serangan strok dan menurunkan tekanan darah tinggi.

GLA COMPLEX MENURUNKAN LDL

GLA Complex untuk menurunkan paras kolestrol jahat, LDL.

*Seorang kawan cuba mengamalkan pengambilan fiber -oat dengan cara ekstrem bagi menurunkan kolesterol. Pemeriksaan darah menunjukkan oat menurunkan kolesterol. Masalahnya ialah kadar HDL juga turun bilamana seorang individu yang sihat sepatutnya mempunyai HDL yang tinggi dan LDL yang rendah. Oleh itu, keseimbangan dalam pengambilan pemakanan/supplemen sangat perlu. Turunkan LDL, mantapkan HDL. Omega dan Garlic adalah jawapannya :)




NAK TURUNKAN KOLESTEROL SEGERA?
 
********************************************************************
 
SMS/CALL/WHATSAPP: 019 959 8249 (Yong)
Pengedar Shaklee Pulau Pinang
Penghantaran ke seluruh Malaysia,Brunei, Singapore dan Indonesia.
  
********************************************************************
 
KONSULTANSI PERCUMA, HARGA TERBAIK
Pilih yang selamat, pilih dengan bijak.


**********************************************************************************************************************************
Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk daftar segera. 


4 comments:

  1. Wahh...promosi lagi Yong... :)
    Semoga terus sukses ya....
    Wordless wednesday tapi tetap berkata-kata..haha..

    ReplyDelete
  2. maklumat yang bagus, nanti saya nak beli lah produk ini... tapi dimana yea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farah Diana,
      Boleh hubungi saya terus utk dapatkan produk ni. Tak ada di jual di farmasi/kedai biasa. Cuma boleh dapat dari pengedar yg sah sahaja :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...