Followers

Tuesday, July 17, 2012

Vitamin Ibu Hamil: ASID FOLIK mengelakkan risiko keguguran

Ibu-ibu hamil tidak akan pernah pulang tangan kosong setiap kali pulang dari klinik atau hospital. Pasti doktor akan membekalkan beberapa jenis vitamin yang amat diperlukan ibu mengandung. Ada antaranya vitamin umum, dan ada yang khusus mengikut keadaan kesihatan ibu.

Antara vitamin terpenting yang selalu dibekalkan doktor adalah asid folik.

Asid folik
Asid folik atau nama keluarganya, B9 membantu pembangunan dan pembahagian sel dengan sempurna. Ia jadi SANGAT penting untuk mengelakkan kecacatan pada bayi dalam kandungan. Salah satu risiko kekurangan asid folik pada ibu hamil/mengandung ialah
mengakibatkan spina bifida pada bayi.

Keperluan minimum asid folik untuk ibu mengandung seperti yang ditetapkan oleh RDA ialah sekurang-kurangnya 400-600mcg. Tablet asid folik yang diberi doktor mungkin mengandungi lebih dari 400mcg. Tak perlu risau sekiranya ia lebih dari disarankan. Ini kerana asid folik termasuk dalam kumpulan vitamin B iaitu vitamin larut air. Mana-mana vitamin larut air yang terlebih tidak mendatangkan kemudaratan kerana ia disingkirkan dengan mudah dari badan melalui urin.

Walaupun tablet yang dibekalkan oleh doktor melebihi 600mcg, tidak semestinya semuanya akan diserap oleh badan sekiranya badan tidak berada dalam keadaan optimum. Penyerapan asid folik secara optimum disokong oleh:

  • adanya 7 lagi ahli kumpulan vitamin B yang lain iaitu B1 (Thiamin), B2 (Riboflavin), B3 (Niacin), B5 (Panthothenic Acid), B6 (Pyridoxine), B7 (Biotin) dan B12 (Kobalamin). Dalam erti kata lain, sekiranya mengambil vitamin B, yang terbaik adalah tablet B-Complex yang mengandungi kesemua 8 kumpulan vitamin B.
  • Vitamin C: Vitamin C menghalang asid folik daripada terurai dengan cepat dalam badan. Majoriti pakar nutirisi menyarankan sekurang-sekurangnya 500mg setiap hari.
Asid folik bukan saja penting pada ibu hamil tetapi ia juga sangat penting pada ibu yang berusaha untuk hamil. Ia perlu diambil dari awal bagi memenuhi keperluan bakal janin yang akan menghuni rahim ibu. Setiap wanita patut mula mengambil B-complex dari awal sebelum perkahwinan atau sekurang-kurangnya sejak dari awal perkahwinan untuk menyediakan diri sebagai ibu. 

Mungkin ada ibu-ibu yang enggan memakan vitamin yang dibekalkan kerana takut risiko keguguran. Ketahuilah, ini mitos semata-mata. Asid folik TIDAK menjadi punca pada keguguran. Sebaliknya, risiko keguguran pada ibu yang kekurangan asid folik adalah 50% lebih tinggi dari mereka yang mengambilnya secara tetap dan mencukupi. 

Set kehamilan asas yang boleh saya cadangkan dari Shaklee yang saya suka ni:

 Set keperluan asas




Set Ibu Hamil Shaklee yang lengkap

Selain asid folik, ibu juga memerlukan Vitamin D, Omega-3, Zat Besi, Vitamin C, Kalsium dan protien yang mencukupi.

Jadi ibu, pastikan anda mendapat kesemua nutrien perlu dari diet harian dan juga supplemen. Nak senang, jom cuba vitamin ibu hamil dari Shaklee. Insyaallah berbaloi-baloi!

2 comments:

  1. Salam,nak tnye brape harga 1 set lengkap ibu hamil tu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Puan,
      1 set lengkap ibu hamil yang mengandungi Vitalea, BComplex, Vitamin C dan kalsium RM241.

      Tambahan ESP bila dah masuk 2nd trimester dan Omega bila masuk 3rd trimester.
      Boleh kontek saya terus untuk dapatkan promosi bulanan :)
      019-9598249
      tuankalsum@gmail.com

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...