Followers

Friday, July 20, 2012

Tips Pemakanan Secara Sihat di Bulan Puasa dari Dr Mahathir Mohamed

Jom sama-sama dengar tips diet di bulan Ramadhan dari Dr Mahathir Mohamed. Beliau kongsikan tip bersahur, berbuka dan kekal cergas di bulan Ramadhan. Moga sama-sama mendapat manfaat:



  1. Jangan tinggal sahur. Rasulullah sendiri amat menggalakkan umatnya bangun sahur. Sunat untuk dilewatkan sahur sehingga hampir waktu imsak. Metabolisme badan jadi perlahan tanpa sahur! Ah, jadi anda yang berniat untuk mengurangkan berat di bulan puasa, pastikan anda mengambil makanan sihat dan seimbang sewaktu sahur untuk mengekalkan metabolisme badan.
  2. Berbuka dengan makanan yang manis untuk kembalikan tenaga segera. Sunnahnya adalah berbuka dengan kurma. Sebaiknya, berbukalah dengan kurma, 3-5biji dan segelas air. Ini cukup untuk mengembalikan tenaga yang hilang sepanjang berpuasa. Kurangkan karbohidrat ringkas seperti nasi ketika berbuka. Sebaliknya, lebihkan buah-buahan, sayur-sayuran dan lauk pauk. 
  3. Jangan tinggal senaman. Senaman haruslah mudah dan ringkas. Don't overdo sehingga menyebabkan dehidrasi pula ye.

*********************************************************************************
Supplemen untuk bulan puasa ialah set Mighty Tripple Gem yang mengandungi Performance Drink, Vanilla Mealshake yang sangat yummy dan ESP. Semuanya ringkas, membekalkan tenaga berpanjangan dan mudah dihadam :). Sesuai untuk bersahur dan berbuka.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...