Followers

Tuesday, October 9, 2012

Bayi susu ibu lebih bijak dari bayi susu formula?

Semakin ramai ibu mula menyedari kepentingan susu ibu untuk kebaikan bayi mereka. Pelbagai usaha dan cara dilakukan untuk melengkapkan tempoh penyusuan secara eksklusif. Antara kebaikan yang tidak mahu dikesampingkan, bayi susu ibu lebih bijak dari bayi susu formula. Benarkah begitu?

Secara teknikalnya, bayi yang menyusu dari badan ibunya akan sentiasa rapat dengan ibunya. Penyusuan   susu ibu membuatkan bayi  merasa dilindungi, disayangi dan mendapat belaian secukupnya dari ibu. Apabila emosinya terjaga, bayi dan ibu membentuk hubungan harmoni, menjaga pemikiran dan tindakan. Secara tidak langsungnya, emosi terjaga menghasilkan pemikiran yang lebih tenang, lebih matang dan lebih bijak.


Dari segi kandungan pula, susu ibu mengandungi DHA yang sesuai dengan keperluan perkembangan otak bayi. Walaupun susu formula juga diformulakan dengan DHA dan EPA, tapi manakan sama susu semulajadi dengan susu diformulasi. DHA untuk bayi lebih bijak, paling sesuai adalah DHA dari susu ibunya sendiri :)

Setelah bayi membesar dan berhenti menyusu, DHA masih diperlukan untuk perkembangan otak yang makin aktif. Ketika ini, pilihan ibu kebanyakannya adalah susu formula yang dilengkapi DHA, EPA. Namun tak kurang juga yang mengamalkan supplemen dari sumber semulajadi. Antara makanan yang mengandungi DHA yang tinggi adalah biji badam dan ikan segar. 

Harus diketahui juga, Omega Guard Shaklee sebenarnya mengandungi EPA dan DHA yang tinggi bagi memenuhi keperluan DHA dan EPA. Bukan sahaja untuk anak yang bijak tapi anak yang sihat juga. Lebih dari itu, ia bukan untuk anak sahaja, malah terbaik untuk seisi keluarga. Makin ramai yang memilih supplemen dari Shaklee, Omega Guard yang diperbuat dari minyak ikan (bukan minyak hati ikan)

Nantikan entri seterusnya...kebaikan Omega Guard untuk menurunkan kolestrol, menurunkan berat badan,  mengatasi darah tinggi, mengatasi asma... :)

Hubungi pengedar Shaklee: Tuan Kalsum (Yong)

*Konsultansi percuma selama bergelar pelanggan saya :)
019-9598249 | tuankalsum[at]gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...