Followers

Saturday, September 21, 2013

Kulit Berkedut, Rambut Beruban: Untuk Di atasi atau disyukuri?

Kulit berkedut terutama di bahagian wajah umpama mimpi ngeri seorang wanita. Kedut di dahi, bawah mata, sekitar bibir, dan pipi yang agak menggeleber diusap dan jadi kerisauan setiap hari. Kadangkala lelaki juga sama. Kedutan-kedutan itu menampakkan wajah yang berusia, hilang keremajaan, pudarnya kecantikan, dan hilang juga puji-pujian.

Dalam pada kita menumpukan pada kecantikan, saya tersedar pada satu kenyataan yang dikongsi dari rakan usrah fitrah di IKIMfm. Katanya, berkedut dan beruban adalah satu nikmat dari Tuhan. Tanda panjang sudah umur kehidupan di dunia. Ia sesuatu yang patut disyukuri setelah lama tenggelam dalam nikmat yang panjang. Subhanallah. Ada insan yang berfikir begitu di kala ada orang kalut berfikir, "macam nak hilangkan kedut ni, tak cantiklah!". 
[Iklan-iklan pun banyak yang tayang perempuan stress sebab tak cantik kan? Kesian kita dimainkan emosi oleh mereka yang mencari untung semata.]

Kulit yang berkedut, rambut yang beruban seharusnya menyedarkan kita pada satu peringatan. 5 perkara yang harus direbut sebelum ia hilang.
  1. Waktu muda sebelum tua
  2. Waktu sihat sebelum sakit
  3. Waktu hidup sebelum mati
  4. Waktu lapang sebelum sempit
  5. Waktu kaya sebelum miskin
Perkara 1-3 ada kaitannya dengan perubahan fizikal yang kita alami. Bermula dengan satu tanda bertambahnya usia, apa pula langkah seterusnya? Cari produk untuk menghilangkan kedutan dan menghitamkan kembali rambut yang mula blonde dan putih? Atau muhasabah akan masa yang telah berlalu dan berusaha memperbaiki diri, kesihatan fizikal dan rohani?

Apapun produk yang dipilih untuk 'menghilangkan  kulit berkedut dan rambut beruban', intinya terletak pada niat. Untuk cantik semata, atau untuk jadi sihat dan meneruskan janji seorang hamba melaksanakan perintah Allah Yang Maha Esa. Moga kita bermula dengan niat yang baik, diberikan kebijaksanaan memilih produk yang selamat, berkesan, berbaloi tanpa terpengaruh pada iklan semata-mata. 

Sekadar cetusan ilham untuk difikirkan bersama :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...