Followers

Sunday, June 29, 2014

Ramadhan 1435 Ramadhan Terbaik Sepanjang Hayat

 
Alhamdulillah. Bertemu lagi dengan Ramadhan. Ramadhan 1435. Ramadhan yang berkat, Ramadhan terbaik seumur hidup Insyaallah. Pagi ini, hujan lebat membasahi bumi Pulau Mutiara sesudah azan Subuh. Hari pertama berpuasa dan hujan lebat pula. Bersamanya turun rahmat yang banyak. Kesempatan berdoa yang ditunggu. Saat doa yang sangat mustajab.
 
Semoga roh dan semangat Ramadhan yang menyala-nyala hari ini kekal hidup sehingga 30 Ramadhan. Berterusan sepanjang tahun. Pemangkin perubahan besar pada iman, akhlak dan takwa untuk hari mendatang.
 
Semoga Ramadhan ini mengubat jiwa yang sakit, meneguhkan iman yang longlai, membaiki akidah yang songsang, mengindahkan akhlak yang buruk, menguatkan takwa, dan segala kebaikan yang diharap padanya.
 

Tips ringkas Optimumkan kebaikan Ramadhan/Matlamat Ramadhan:

Buat senarai doa.

 
Bilamana terfikir perlukan sesuatu, mahukan sesuatu, masukkan dalam senarai doa. Mintalah hal yang besar pada Allah Yang Maha Besar:
  • diberi kesabaran dan kemudahan untuk hafal Al-Quran
  • diberi syurga Firdaus, dijauhkan dari siksa neraka
  • menerima buku amalan dengan tangan kanan di padang Mahsyar kelak
  • diberi hati yang ikhlas dan khusyuk
  • diberi rezeki yang berkat dan banyak hingga mampu buat yayasan anak yatim
dan etc.... pendek kata, hal-hal yang besar. Hal-hal yang dikira mustahil pada fikiran tapi sikit pun tak menyusahkan Allah Yang Maha Hebat.

 

Praktis diam.

 
Kurang bercakap kuranglah silap dan kuranglah dosa. Diamkan mulut dan jaga lisan. Lisan pada lidah dan pada 'tangan'. Orang sekarang bersuara dengan tulisan - pada Facebook, Twitter, Insta, dll media social. Tempat fitnah, tempat bergaduh, tempat riak tanpa suara.
 

Kawal nafsu MAKAN.

Yang ni tak payah cerita panjang. Bulan puasa macam ni, segala macam makanan rasa terliur. Persiapan berbuka macam nak kenduri banyaknya makanan. Waktu untuk balas dendam setelah berlapar 13 jam. Macam mana nak kawal nafsu makan? Cakap pada diri sendiri berulang-ulang setiap kali nafsu nak beli juadah macam-macam, "Aku kenyang dan cukup dengan satu lauk, satu sayur dan satu jenis air. Cukup dengan apa yang ada".
 

Baca DAN tadabbur Al-Quran.

Dari kecil hingga di usia ini, berapa kali dah khatam Quran gamaknya. Tak terhitung dah gamaknya. Tapi..berapa banyak Ayat dan kisah dalam Al-Quran diteliti, dihayati, difahami dan diamalkan? Al-Quran adalah mukjizat terbesar untuk Rasulullah yang jadi panduan seluruh umat. Dengan mukjizat Al-Quran, tiap kali baca ayat yang sama, perasaannya berbeza. rohnya berbeza. Baca surah Al-Fatihah, walau beribu kali diulang...kadang-kadang ada rasa rendah hati, sayu, takut, harap dan terasa kebesaran Allah. Perasaan yang berbeza-beza. Kurang-kurang, Ramadhan kali ini, carilah mushaf yang mempunyai terjemahan untuk dikhatamkan. Kalau dah ada, selalulah buka dan baca :)
 
Selamat berpuasa. Selamat Beribadah.
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...