Followers

Wednesday, January 16, 2013

Cara menghilangkan senggugut dengan telur dan susu


BAGAIMANA CARA UNTUK MENGHILANGKAN SENGGUGUT INI?

Sakit datang bulan, atau senggugut/period pain amat mengganggu - apatah lagi apabila ianya jadi acara bulanan. Bagi wanita, peritnya sakit senggugut berada di tangga kedua selepas sakit bersalin. Ia biasanya menyerang remaja atau wanita yang belum berkahwin. 

Dulu, saya juga mengalami senggugut teruk. Sampai terbaring di katil, lesu dan sakit teramat tak boleh buat apa-apa. Meringkuk je dalam selimut dengan stokin tebal, dah macam orang dalam pantang. Pernah saya cerita, tips kurangkan period pain atau senggugut ini dengan cara MAKAN TELUR separuh masak. Tips ini saya dapat dari kawan India saya.

Saya cuba amalkan makan telur ni tiap kali 'tarikh itu' dekat-dekat nak sampai. Makan sehari dua sebelum tarikh tu sehinggalah 'kawan baik' ni menjengah. Alhamdulillah berkesan. Tak perlu lagi ambil ubat tahan sakit. Ye lah kan, ubat ni kuat. Makan kejap je terus hilang sakit. Kalau selalu-selalu amalkan, bahaya juga kesan jangka panjangnya. 

Kenapa agaknya telur boleh mengurangkan kesakitan akibat cramp senggugut?
Apabila saya belek-belek buku nutrisi, dalam bab Vitamin B...ada satu perenggan yang menarik perhatian. Vitamin B6 atau dikenali juga sebagai Pyridoxine mampu mengurangkan simptom PMS dan melegakan senggugut!

Salah satu sumber makanan yang kaya dengan pyridoxine ini ialah TELUR!
Jadi, terjawab sudah persoalan selama ini.

Setelah mengetahui fakta ini, bagi memudahkan lagi diri ini yang mungkin tak sempat nak rebus telur, maka jalan mudah saya telan je vitamin B-Complex (dalam B-Complex ni dah ada vitamin B6 aka pyridoxine) bersama Ostematrix (Kalsium).

B-Complex membantu saya tenang, lebih bertenaga dan segar (tak ada lah rasa nak marah orang kan time PMS ni..hehe). Manakala Ostematrix pula bertujuan meredakan ketegangan saraf yang menjadi punca cramp pada perut yang menambahkan sakit senggugut.

Bukan saya je yang rasa lega dapat elak/kurangkan sakit senggugut ni. Maria Awi pun sama. Sebelum ni dia senggugut macam nak patah pinggang. Sakitnya macam kontraksi nak bersalin.


 

Semoga tips ini berguna dan dikongsi dengan ramai orang :)


B-COMPLEX, OSTEMATRIX DAN GLA COMPLEX UNTUK SENGGUGUT
Samada B-Complex + Ostematrix atau makan je GLA Complex untuk masalah senggugut. Setel!
 

NAK RASA LEBIH SELESA SEMASA DATANG BULAN?
 
********************************************************************
 
SMS/CALL/WHATSAPP: 019 959 8249 (Yong)
Pengedar Shaklee Pulau Pinang
Penghantaran ke seluruh Malaysia,Brunei, Singapore dan Indonesia.
  
********************************************************************
 
KONSULTANSI PERCUMA, HARGA TERBAIK
Pilih yang selamat, pilih dengan bijak.



2 comments:

  1. banyak sgt dh try ubat nk krgkn period pain..mujarab ke ubtni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah berkesan :)
      Feedback customer pun dah banyak :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...