Followers

Monday, August 4, 2014

Sakit Senggugut: Cara berkesan mengatasinya (saya dah cuba!)


Sakit senggugut, setiap kali datang bulan

Sakit senggugut tiap kali datang bulan, dengan kesakitan luar biasa menyebabkan tempoh haid umpama mimpi ngeri bagi wanita yang mengalaminya. Hanya yang pernah kena tau bagaimana peritnya. Terbaring sepanjang hari, muka pucat, tubuh lesu, muntah dan sakit kepala pada hari-hari awal tempoh haid.

Nak mengatasi sakit senggugut ni ada bermacam cara. Antara cara berkesan untuk mengurangkan/mengelakkan dan menghilangkan 'period pain' ini:


  • Cara paling popular dan berkesan ialah dengan mengamalkan supplemen Omega-6 (Gamma Linolenic Acid, GLA). Antara sumber yang tinggi kandungan Omega 6/GLA  didapati daripada Evening Primrose Oil (EPO), dan borage oil. Kandungan GLA dalam borage oil ~17-25% manakala dalam EPO pula ~7-10%. Suplemen GLA yang dibuat daripada borage oil ialah GLA Complex Shaklee. Ia dalam bentuk kapsul yang mudah dimakan. Turut dilengkapi dengan vitamin E dan minyak biji bunga matahari. Jadi, antara EPO dan GLA complex Shaklee untuk masalah senggugut, saya pilih GLA Complex Shaklee, ikut pengalaman sendiri.

  • Makan telur dan minum susu. Petua dari seorang kawan yang kesian tengok kita selalu kena MC bila diserang senggugut. Alhamdulillah berkesan juga bila diamalkan selalu. Yang penting makan sebelum datang bulan lah. Tengah sakit baru nak makan, tak berkesan. Kalau susah sangat nak makan telur dan minum susu, amalkan B-Complex dan Ostematrix selalu. B-Complex mengandungi vitamin B6 aka Pyridoxine yang membantu melegakan senggugut!
B-COMPLEX, OSTEMATRIX DAN GLA COMPLEX UNTUK SENGGUGUT
Selain GLA Complex, Ostematrix dan B-Complex juga boleh memberi kelegaan pada mereka yang sering senggugut



  • Refleksologi. Mungkin ramai yang tak tahu, urutan refleksologi  mampu menghalang senggugut. Lakukan 2 minggu sebelum hari haid. Tak mau ke pusat refleksologi, lakukan urutan sendiri di rumah. Fokus pada bahagian tepi tapak kaki. Boleh rujuk gambarajah 
    Urut di bahagian highlight dengan pen merah hingga ke bahagian buku lali untuk meredakan period pain.

  • Minum air suam dan elakkan minuman berais
  • Lebihkan sayuran dan buah-buahan dalam diet harian
  • Lakukan senaman
Semoga beberapa tips yang dikongsi membantu adik-adik, dan kakak-kakak menyelesaikan masalah bulanan kaum wanita. Nak order dan nak nasihat saya, boleh kontek nombor di bawah ni.


NAK REDAKAN SAKIT SENGGUGUT YANG MENYERANG SETIAP BULAN?

********************************************************************
SMS/CALL/WHATSAPP: 019 959 8249 (Yong)
 SHAKLEE ID: 840945
********************************************************************
KONSULTANSI PERCUMA
PENGEDAR SHAKLEE P.PINANG
PENGHANTARAN SELURUH MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...